Як правильно скласти ТЗ на розробку сайту

Складання технічного завдання на розробку будь-якого сайту досить складний процес. Необхідно врахувати будь-які дрібниці та нюанси, щоб у результаті замовник залишився задоволеним, отримавши саме те, що хотів. Важливо розуміти, що розробник працює за встановленим та затвердженим планом, і вгадувати «хотілки» замовника не зобов’язаний.
Одним із найважливіших моментів для розробника та замовника є грамотне складання саме технічного завдання. Як це правильно зробити та на що звернути увагу? Давайте розбиратися разом!

Що являє собою ТЗ для сайту і навіщо воно взагалі потрібне

Простими словами, технічне завдання (ТЗ) – це певний перелік чи список того, як має виглядати майбутній сайт і який функціонал повинен мати. Цей документ не повинен містити у собі неясних описів, які можна неправильно витлумачити.
Головним завданням будь-якого ТЗ є чітка передача побажань та очікувань замовника конкретному розробнику. У результаті обидві сторони повинні переконатися, що між ними повне розуміння як в особливостях майбутнього ресурсу, так і в способах його реалізації.
Чи потрібно взагалі ТЗ на розробку сайту? За фактом, можна обійтися і без нього, проте, в результаті може виникати безліч питань як у замовника, так і у виконавця. Технічне завдання є способом зняти ці питання наперед, адже в ньому описуються ці нюанси. Можливий різний рівень ТЗ. В одному випадку описуються майже всі нюанси, такі детальні ТЗ частіше за все використовуються в більш масштабніх і складних проектах, вони описують усі деталі і можуть мати розмір більше 10 сторінок. Але такі детальні ТЗ потрібні не завжди, в більш простих проектах достатньо невеликого ТЗ з декількох пунктів.

З його допомогою можна:

  • оцінити приблизну вартість майбутнього сайту;
  • прискорити вирішення основних питань;
  • врахувати всі запити та побажання замовника;
  • створити необхідний візуальний вигляд та функціонал майбутнього ресурсу.

Чим ТЗ допомагає розробнику? Насамперед, це «страховка» від непорозуміння між ним та замовником. Грамотне завдання допомагає зрозуміти головні орієнтири та завдання, які необхідно слідувати розробки ресурсу.

Основні моменти та нюанси при складанні ТЗ

Простий перелік того, що хоче замовник від майбутнього сайту, це явно замало для коректного виконання завдання розробником. Кожен пункт завдання повинен бути розписаний докладно, щоб виключити будь-які неправильні його тлумачення.
Виходячи з вищесказаного, правильне та коректне технічне завдання має бути складено лише самим розробником. Тільки виконавець, який відмінно розуміється на особливостях сайтобудування, здатний зрозуміти, що саме хоче замовник.
Важливо розуміти, що замовнику важливий результат, а як його досягнуть – його особливо не стосується. Саме тому важлива взаємодія між ним та розробником на початковій стадії проектування сайту. Підсумком має стати узгодження проекту та його схвалення з боку замовника.
Яку інформацію має надати замовник? Від нього вимагається різна інформація, включаючи:

  • сферу діяльності бізнесу, для якого створюється сайт;
  • продукція чи послуги, що пропонуються бізнесом;
  • цільова аудиторія бізнесу;
  • мети розробки проекту (навіщо він необхідний – просування, популяризація, реклама, продаж);
  • посилання на сайти конкурентів

Тільки чітка взаємодія між двома сторонами гарантує оптимальний результат. Не допускаються нечіткі визначення та двозначності, а також розмиті та нечіткі формулювання.
Якщо замовник вказує, що майбутній ресурс має бути «дружнім», виконавець уточнює, у чому це має виражатися. Якщо замовник бажає отримати якісний контент, слід уточнити, що мають на увазі. Різні люди можуть мати різні уявлення про те, що таке якісний контент.

Резюме

Основні моменти, що потребують уваги при розробці нового ресурсу, такі:

  • Інформація про бізнес, для якого створюється веб-сайт.

Команда розробників повинна розбиратися в особливостях бізнесу замовника, його цільової аудиторії, продукції чи послугах. Всі ці моменти прописуються в техзавданні заздалегідь, як і мета майбутнього проекту.

  • Роз’яснення термінів та понять.

ТЗ не повинно містити незрозумілих для замовника слів та понять. Він повинен чітко розуміти, що мав на увазі виконавець, коли вказав у ТЗ як один із пунктів якийсь професійний термін.

  • Повний опис інструментів.

Виконавець вказує у техзавданні все, що він буде використовувати у своїй роботі, починаючи від бібліотек і закінчуючи двигуном CMS. Слід описати основні побажання до майбутнього хостингу.

  • Особливості майбутнього ресурсу.

При необхідності обговорюється та прописується в техзавданні мультиплатформенність ресурсу та його адаптація для мобільних пристроїв. Також зазначаються побажання до швидкості завантаження сторінок.

  • Розробка структури.

Структура ресурсу – це його «фундамент», над яким мають працювати всі, починаючи від замовника та закінчуючи маркетологами команди. Важливо зрозуміти, які сторінки будуть на сайті, як виконуватиметься перехід з одних сторінок на інші, як портал виглядатиме зовні і так далі.
Бажано на фінальному етапі погодження обговорити із замовником те, як використовуватиметься сайт. Мається на увазі: дія на ресурсі відвідувача – відповідь сайту – очікуваний підсумковий результат.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *